Jistě jste někdy procházeli staré půdy u vašich babiček a dědečků a možná se vám někdy stalo, že jste při hledání narazili na nějaké staré ošuntělé křeslo. Napadlo vás co s ním? Vyhodit na sběrný dvůr? To by byla velká chyba. Podívejte se co s křesly umí Bára a Anna z Banannachair.
Rozhovor s Bárou a Annou
Řekněte nám něco o sobě?
Jsme Barbora a Anna. Jsme Banannachair. Jsme BØ House store.
Kde vznikl nápad zaměřit starých křesel?
Nápad vznikl v rodině. Rodiče vždy milovali umění a sbírali od výtvarného umění až po kubistický nábytek. Když si nechávali renovovat staré křeslo po babičce, tak se nám ten nápad líbil. Pochopili jsme, jak jsou ty tvary nadčasové a ke všemu nám to přišlo vcelku jednoduché. Po několika zkažených křeslech jsme zjistili, že není úplně jednoduché nalézt potahové materiály, nebo že často není renovace provedena kvalitně. Začaly jsme se více zajímat, číst knížky, jezdit po výstavách a schůzkách s lidmi z oboru a tak vzniklo Banannachair a poté BØ House, který je nejen naším showroomem, ale také se snaží ukázat současný český slowfashion a design svět.
Z jakého období jsou nejčastěji křesla a jaké období máte nejradši?
Máme rády křesla z druhé poloviny 20. století, které jsou tvarově jednoduchá a čistá. Často jsou to „noname“ retro křesla, která nejsou od významných designérů, jako byl Halabala nebo Vaněk. Také se nám líbí industriální křesla například stará kadeřnická a nebo dílenské židle. Těch máme pěknou sbírku a čekají na renovaci.
Podle čeho tvoříte kombinace povrchových úprav koster křesel a látek na čalounění?
Často nás inspiruje samotné křeslo, jeho vznik, tvar, stav, ve kterém ho nalezneme. Jindy najdeme zajímavou látku a až potom k tomu vymýšlíme typ křesla a barevnost konstrukce. Pokud tvoříme křeslo na přání zákazníka, tak samozřejmě na první schůzce vyslechneme jeho přání a požadavky, zajímá nás, kde křeslo bude, kdo ho bude využívat nebo třeba jaké jsou požadavky na údržbu. Zároveň pracujeme i s cenou a na základě všech informací hledáme vhodné kombinace.
Jsou látky pro čalounění křesel něčím specifické?
Kvalitní látka by měla být odolná proti oděru. Měla by být stálobarevná a nepodléhat UV záření. Dále jsou také potřeba speciální nešpinivé a nehořlavé úpravy látek. Jako v každém segmentu i látky podléhají určitým módním trendům. Nyní jsou to látky více přírodní, dají se najít 100% vlněné, z alpaky nebo i lněné. Lidé také ustupují od koženek a vracejí se zpět ke kůži.
Snažíme se respektovat linie, tvar křesla a jeho hodnotu.
Jste něčím při výrobě a redesignu omezeny a limitovány?
Ano, a to samotným křeslem. Snažíme se respektovat linie, tvar křesla a jeho hodnotu. Odmítáme například zakázky, kdy zákazník požaduje odstranění pružinového roštu a chce jej nahradit molitanem. Křeslo bylo určitým způsobem navrženo a záměnou výplně by se změnila jeho hodnota i funkčnost. Například do sedáku Koželka-Kropáček patří gumožíně a pokud se nahradí molitanem, je sedák příliš hranatý měkký a netvoří s konstrukcí harmonický celek.
Máte nějakou vizi, kam byste se s křesly chtěly posunout?
Vizí máme opravdu hodně, bohužel vše stojí mnoho času. Doufáme, že se nám alespoň část podaří zrealizovat. Do této doby pro nás byly prioritou správné technologické postupy, kvalitní materiály a především vytvoření velice schopného týmu nadšených lidí. Nyní se chceme více věnovat samotné estetice křesel a posunout tak naši práci. Navázaly jsme další spolupráce s kvalitními řemeslníky, za což jsme moc rády. Rády bychom také více vytvářely své vlastní kolekce, na které díky zakázkám na přání nemáme zatím tolik času.