Upcyklace s NAHAKU

Co je to Upcyklace?

Upcyklace neboli Upcycling je momentálním trendem na celém světě. Jedná se o směr, ve kterém jde především o přeměnu starých věcí na nové produkty, mnohdy i ze zcela novou funkcí a přidanou vyšší užitnou hodnotou. Tím se upcyklace výrazně liší od recyklace, kterou všichni jistě znáte. Recyklace je pouze vylepšení vzhledu staré věci, která pak jde do koloběhu se stejnou funkcí. U Upcyklace jde o přidanou hodnotu a novou funkci.

upcyklace, Nahaku, josef trakal

 

Upcycling je filozofií, uměním, ale také životním stylem 21. století.

 

S rozvojem teorie upcyklace přišli na přelomu 20. a 21. století architekt William McDonough a chemik Michael Braungart. Principy upcyklace popsali v knize Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things neboli Od kolébky ke kolébce: Přetvoření cest, kterými vyrábíme věci“. Díky jejich knize se Upcykling dostal do povědomí pop kultury, kdy jejich pojetí interpretuje transformaci průmyslu prostřednictvím ekologicky inteligentního designu.

Dnešnímu pojetí Upcyklace se věnuje studio NAHAKU, které zcela přetváří funkce, a formy objektu / materiálu tak, aby se v procesu neplýtvalo energií. Na jejich portfolio se můžete podívat ZDE

upcyklace, Nahaku, josef trakal

Rozhovor s NAHAKU

Řekněte nám něco o sobě?

Jsme studio zabývající se problémem nakládání s odpady a materiálem obecně. Štve nás konzum a plýtvání. Věnujeme se upcyklaci na poli designu. Z naší produkce v poslední době padají především svítidla a interiéry, které se kolem světla točí.

Kde vznikl nápad zaměřit se na upcyklaci?

Rádi říkáme, že to bylo z nedostatku financí na nový materiál. Spíše to však pramení z pocitu zodpovědnosti za dopad naší práce na životní prostředí. A taky z obdivu k řemeslu a zpracování produktů z časů minulých, kdy ještě kvalita a životnost nebyla nadstandardem.

upcyklace, Nahaku, josef trakal
Co je podle Vás Upcyklace? Jak ji chápete?

Je to (jak název napovídá) povýšení něčeho někam. Přetvoření funkce, a klidně i formy objektu / materiálu tak, aby se v tomto procesu zbytečně nemuselo plýtvat energií. Tak, aby se již jednou zpracovaný materiál nemusel recyklovat, skládkovat, nebo snad proletět komínem.

Na jaké produkty konkrétně se specializujete a tvoříte i zákazníkům tzv. na míru?

Svítidla. Zjistili jsme, že rozsvítit jde téměř všechno a tak se nyní i díváme na svět kolem sebe. Důležitá je pro nás možná repetitivnost výroby, tedy zpracování takového materiálu, který se objevuje periodicky a v určitém množství. Na míru navrhujeme interiéry. Rádi vysvětlujeme důležitost světla v interieru (samozřejmě i v exteriéru), jeho vlivu na atmosféru, náladu a celkový charakter místa. Důležité je si tady neplést slova světlo a svítidlo. Jednou bychom rádi vystavěli celý interier na světelné instalaci / objektu. Ale klienti mají dost často potřebu nám do práce kecat. (smích)

upcyklace, Nahaku, josef trakal
Trendy v interiérech se dost mění, snažíte se je sledovat o necháte jimi ovlivňovat svoji tvorbu?

Nemyslím si. Samozřejmě se díváme kolem sebe. Ale v naší práci je inspirací spíše samotný materiál. Upcyklace je v tomto trochu svazující, ale o to větší výzva.

Jaké materiály, technologie a nástroje jsou pro vaši práci nejdůležitější a jaké jsou vám nejbližší? Z čeho vlastně tvoříte?

Odpadu různého charakteru se chrlí čím dál více. Nemáme favority, sklo, kov, plasty… Každý materiál má své pro a proti. Důležité je, aby se nám do rukou dostával materiál, který se opakuje a lze z něj navrhovat produkty pro možnosti sériové výroby.

upcyklace, Nahaku, josef trakal
Jste něčím při výrobě limitováni?

Materiálem, absolutně. Respektujeme vstupní formu, původní účel. Nesnažíme se jej vyzdvihnout, ani potlačit, je tam. Recyklace i upcyklace jsou často brány jako omluvy pro nedokonalé zpracování, nebo dokonce funkčnost a životnost. Snažíme se toto svojí prací vyvracet.

Máte nějakou vizi, kam byste chtěli svoji tvorbu posunout?

Rádi bychom se nyní začali soustředit převážně na své vlastní portfolio a distribuci. Aby NAHAKU reálně mělo vliv na životní prostředí i na myšlení lidí. Je na čase zpracovávat mnohem větší objemy materiálu, dostat naši práci k více lidem, a hlavně za hranice.

jana-logo-150x150

Autor: Josef T.
Korektor: Jana B.

Líbil se vám článek? Sdílejte ho vašim přátelům

Přečtěte si mé další články

Menu